PERSBERICHT: Mediawijze, geïnformeerde en taalvaardige Vlaamse jongeren: de investering waard

Nieuws in de Klas is al tweeëntwintig jaar het belangrijkste mediawijsheids- en leesbevorderingsproject in Vlaanderen. Het project is een samenwerking tussen Vlaamse Nieuwsmedia en Magazines, het Kenniscentrum Mediawijsheid, VRT en Stampmedia, en wordt gedeeltelijk gesubsidieerd door het kabinet Media van de Vlaamse Regering.

Hoewel minister van Media Cieltje Van Achter in haar beleidsnota 2024-2029 nog het belang van Nieuws in de Klas in het kader van een daadkrachtig mediawijsheidsbeleid onderstreepte, werd Nieuws in de Klas het slachtoffer van de meest recente besparingsronde van de Vlaamse Regering, waarbij 80% tot 90% van de subsidie zou verdwijnen. Dit bedreigt het zinvol voortbestaan van het project.

Dit is bijzonder betreurenswaardig, aangezien Nieuws in de Klas op verschillende manieren bijdraagt aan het versterken van de Vlaamse samenleving. Zo biedt het een leidraad in de hedendaagse realiteit waar een overvloed van (foutieve) informatie wordt verspreid, artificiële intelligentie steeds meer op de voorgrond treedt en  geopolitieke conflicten een impact hebben op de democratische principes en de weerbaarheid van de samenleving. Dit alles maakt het alsmaar belangrijker om jongeren zo laagdrempelig mogelijk in contact te laten komen met kwaliteitsvolle journalistiek en hen kritisch te leren omgaan met alle soorten nieuws.

Jongeren besteden ook steeds minder tijd aan lezen, en zeker aan het lezen van nieuws. Ook dit heeft een impact op hun wereldbeeld én op hun vaardigheden op het vlak van kritisch denken, taalvaardigheid en burgerschapszin.

Jongeren mediawijs maken, is een kerntaak van de Vlaamse Overheid. Door hierop te besparen, brengt de Vlaamse Overheid de fundamenten van een mediawijze, taalvaardige en geïnformeerde samenleving in het gedrang.

Nieuws in de Klas biedt Vlaamse leerkrachten verschillende tools aan zodat ze actief aan de slag kunnen met nieuws.

VNM staat in voor de levering van papieren en digitale nieuwspakketten, creëert  video’s voor Journalist in de Klas, organiseert een maandelijkse nieuwsquiz en stelt KrantenMaker ter beschikking, een tool waarmee leerlingen een eigen krant kunnen maken. Het Kenniscentrum Mediawijsheid en Stampmedia voorzien lesmateriaal, waarmee leerkrachten actuele thema’s op een snelle en heldere manier voor de klas kunnen brengen.

In het schooljaar 2024-2025 bereikte Nieuws in de Klas maar liefst 2.300 klassen, goed voor zo’n 53.000 Vlaamse leerlingen. Het project beoogt leerlingen mediawijzer te maken en hen kritisch te leren nadenken over nieuws. Nieuws in de Klas brengt actualiteit in de klas en introduceert verschillende nieuwsmerken bij leerlingen die er anders waarschijnlijk nooit in contact mee zouden komen. Het project zet bovendien volop in op leesvaardigheid en de kennis van het Nederlands.

VNM vraagt dat de beslissing om de subsidie te beperken wordt herbekeken, gelet op de meerwaarde die Nieuws in de Klas biedt aan de Vlaamse samenleving.