Kick-off Nieuws in de Klas: ook dit jaar actualiteit en kritisch denken in de klas
Vandaag gaat Nieuws in de Klas opnieuw van start. Ook dit schooljaar maken tienduizenden leerlingen dankzij dit project kennis met de actualiteit, de Vlaamse nieuwsmedia en de Nederlandse taal.
Al meer dan twintig jaar maakt Nieuws in de Klas de actualiteit toegankelijk voor leerlingen en leerkrachten. Dankzij de geleverde kranten en tijdschriften volgen kinderen en jongeren het nieuws, leren ze kritisch denken over hun leefwereld en verbeteren ze hun leesvaardigheden.
Om dat nieuws naar de klas te brengen, voorziet Nieuws in de Klas verschillende nieuwspakketten, bestaande uit:
- een papieren nieuwspakket met de belangrijkste krantentitels gedurende 5 dagen (inclusief De Tijd, BRUZZ, Humo en Knack voor de +14-jarigen), en
- een digitaal nieuwspakket met een login voor alle krantentitels, Knack en Humo, voor twee weken lang.
Zo komen kinderen en jongeren in contact met De Standaard, Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen, De Morgen, Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad, De Tijd, Knack, Humo en BRUZZ.
Een Nieuws in de Klas-pakket omvat bovendien meer dan alleen kranten en magazines. Zo kunnen klassen uit de laatste graad van het lager onderwijs de maandelijkse Nieuwsquiz spelen, waarbij elke twee maanden leuke prijzen te winnen zijn. Ook brengt Nieuws in de Klas het journalistiek vak dichterbij, via Journalist in de Klas. Dankzij videomateriaal maken leerlingen kennis met verschillende soorten redacties, hun rol bij het maken van een papieren en digitale krant en/of magazine en jobs in de journalistiek. En wanneer het gaat kriebelen om zelf aan de slag te gaan, kunnen klassen via Krantenmaker een eigen klas- of schoolkrant maken.
Klaar om met nieuws aan de slag te gaan in jouw klas? Bestel dan hier je nieuwspakket.
Jammer genoeg is dit het laatste jaar dat het project in zijn huidige vorm bestaat, gelet op de besparingen van de Vlaamse overheid. Nieuws in de Klas doet er echter alles aan om ook de komende jaren nieuws tot in de Vlaamse klassen te brengen.
Want mediawijze, geïnformeerde en taalvaardige Vlaamse jongeren zijn de investering waard.