test
kennis
centrum
15 October 2024

Vlaamse medialandschap

Vlaanderen kent een sterk nieuwslandschap. Professionele redacties staan in voor het maken van onafhankelijk, kwalitatief en betrouwbaar nieuws terwijl hun uitgevers blijven investeren in innovatieve publicaties, zowel online als offline.

Vroeger las men het nieuws hoofdzakelijk in de papieren krant. Vandaag de dag verneemt men het nieuws voornamelijk online: via websites, op sociale media, op apps, etc. In de intergeconnecteerde wereld verwacht de burger dat nieuws, overal in de wereld, dadelijk beschikbaar is. De redacties ijveren naar een kwalitatieve en snelle dekking van het nieuws. De opkomst van fake news, concurrentie door grote internationale platformen, bedreigingen aan het adres van de journalisten, etc. zorgen voor de nodige uitdagingen voor de perssector.

Het medialandschap in Vlaanderen heeft zich over de jaren heen in grote mate gevestigd in handen van vijf mediagroepen: VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta Media Group en Play Media. Dit heeft geleid tot meer efficiëntie tussen de verschillende redacties en was nodig om het hoofd te kunnen bieden aan de aanhoudende concurrentie door grote internationale marktspelers, die vaak een dominante positie in hun marktsegment innemen.

De sector verbindt zich ertoe om onafhankelijk, kwalitatief en betrouwbaar nieuws te brengen, zodat de burger op een correcte manier informatie kan bekomen en een doordachte mening kan vormen.