Home » Newsroom » CIM Persstudie meet nu ook digitaal bereik

CIM Persstudie meet nu ook digitaal bereik

26 september 2013


Deze week werden de resultaten van de CIM Persstudie 2013 gepubliceerd. Hier bekijkt u de resultaten. Door de komst van nieuwe technologieën was het noodzakelijk om de markt een nieuwe studie aan te bieden die alle leesmomenten van de pers kon valoriseren, ongeacht de verspreidingsmethode, zowel op papier als digitaa
De Persstudie werd daarom verrijkt met vragen over het lezen van perstitels in elektronisch formaat. Dit is een radicale methodologische verandering: er wordt nu onderscheid gemaakt tussen het lezen van de papieren editie en de digitale platformen. 
Voortaan heeft het CIM drie indicatoren:

  • de indicator ‘Paper’ die het bereik van de papieren publicaties omvat;
  • de indicator ‘Paper + Digital Versions’ die naast de papieren versie ook het bereik van de pdf-versies en de op tablets en smartphones te raadplegen applicaties omvat en
  • de indicator ‘Total Brand’ die het bereik aangeeft van het mediamerk, ongeacht de drager. Het gaat hier om het gecumuleerde netto bereik van de papieren versie, plus de digitale versies (pdf-versie + app), plus de website van de betrokken titel.

“Onze uitgevers wachten al lang op een betrouwbare indicatie van hun merkbereik“, stelt Stef Peeters, Algemeen Directeur van het CIM, “deze nieuwe publicatie beantwoordt aan die behoefte”. Hij voegt er onmiddellijk een waarschuwing aan toe: “Het “Total Brand” bereik is de resultante van verschillende leeservaringen en verschillende bereiks- en contactdefinities. Deze notie beantwoordt niet aan een commerciële realiteit”. Het CIM is dan ook formeel: “Total Brand” mag niet gebruikt worden in rankings en evaluaties.
Deze editie van de CIM Persstudie is niettemin historisch. De markt krijgt een genuanceerd beeld van de opbouw van het persbereik over verschillende platformen heen. Het CIM is ervan overtuigd dat de dynamiek van de perssector hierdoor veel beter tot haar recht komt.


© 2019 Vlaamse Nieuwsmedia

Intranet

U heeft een login nodig om de intranet te kunnen raadplegen.
Naar het intranet

Zoeken

Newsalerts

Schrijf je in op onze nieuwsalerts en blijf op de hoogte.